mandag den 19. december 2011

Viaje el SUUUR!

Den 4 dec. tog jeg med Rotary paa rejse til Syd Argentina.Gina (en udvekslingsstudent fra Syd Afrika, som skal bo i mit hus for en maaned) og jeg tog tideligt om morgenen afsted, og fangede saa bussen med de andre udvekslingsstudenter senere paa dagen. Vi koerte saa hele natten og naeste dag ankom vi saa til Trelew, hvor vi besoegte et dinosaur museum, og bageftyer koerte paa stranden. Vandet var koldt, men vejret var dejligt! Imens vi laa og tog sol, var der ligepludselig en der raabte, fordi en sael, svoemme rundt i vandkanten.
Peter, en hund og en sael:-)

De naeste par dage koerte vi en masse, vi koerte paa rute 40, som gaar igennem hele Argentina, og er en af de laengeste ruter i verden. Landskabet var meget det samme hele vejen - oede og toert! Paa vejen tog vi ogsaa ud og saa pingviner, som var totalt surrealistisk! I en oerken, gik pingviner og lamaer side om side. Der har nok vaeret omkring 300 pingviner, som alle lignede smaa maend i kjole og hvidt. Overdrevet fedt!

Efter vores lille pingvin besoeg, tog vi til Calafate. En meget hyggelig, men super turistet by. Fra Calafate tog vi saa  2 dage i traek ud til gletschere. Den foerste dag tog vi med en lille baad ud til en gletscher, hvor vi saa fik saadan nogle "is-sko" (sko med pigge) paa, ogsaa gik vi saa rundt oppe paa gletscheren. Det var ubeskriveligt flot, og med hoej sol og omkring 15 gr. kunne det ikke vaere mere perfekt! Normalt maa man ikke indtage alkohol for Rotary, men der var gjort en undtagelse den dag. For da vi stod paa et af de hoejeste punkter paa gletscheren, hev guiderne flasker med Bailey op, og vi fik saa alle et glas Bailey med gletscher-is i!
Danmark er med hele vejen!

Dagen efter tog vi saa ud, for at se paa en anden gletscher, som bare var enorm! Det var super sejt at se, isaer naar der roeg stykker is af den. -Sikke en larm! Bagefter tog vi saa ud til et museum som handlede om is. Det var et rigtig sejt museum, for i kaelderen havde de en bar af is! Stole, border, baren. glas, hylder, ALT var lavet af is! Vi fik saadan noget specielt vintertoej paa, ogsaa havde vi omkring en halv time var vi bare kunne feste!:-) Alt for sejt! Far har overvejet om vi skulle goere det samme med din kaelder??
Fester i en Iglo!

Ogsaa gik turen til Chile! Det var den eneste dag, hvor vejret var skidt. Med regn og slud koerte vi igennem en stor national park i Chile, hvor vi saa lamaer, en masse soeer, og et super flot vandfald. Om aftenen fik vi lov til at gaa rundt i den lille by som vi boede i. Jeg gjorde mange fund den aften. Det var helt sikkert i et supermarked hvor jeg fandt Kelsens danske smaakager!
Vi kigger paa lamaer..

Efter Chile, var det saa paa tide at vende om, og begynde at koere tilbage mod vores hjembyer. Det tog selvfoelgelig nogle dage, og vi tilbragte ogsaa en dag og en nat i Puerte Mardrin, som er en utrolig dejlig by, som ligger ned til kysten. Vi var paa stranden, og hyggede os allesammen sammen! Fordi det var sidste aften, boede vi paa 5-stjernet hotel!

Venstrer: hotel foerste nat! Hoejre: hotel sidste nat!

Alt i alt var det en alt for fed tur! En kaempe oplevelse!! (Selvom den var sindsyg lang, og jeg var sikker paa min nakke var gaet af led, fordi vi sov saa mange naetter i bus.) Jeg kendte en del af de andre udvekslingsstudenter foer, men man laerer bare folk at kende paa en anden maade, naar man er saa taette i 10 dage. Der var ogsaa en del jeg ikke kendte, fordi de var fra et andet distrikt, saa det var ogsaa fedt at faa nye venner derfra!

Alle de soede udvekslingsstudenter (og guider) fra turen: Canada, Finland, USA, Frankrig, Belgien, Tyskland, Syd Afrika, Argentina, Schweiz, Oestrig, Mexico og Danmark:)

onsdag den 30. november 2011

Naytuel y confirmation!

I Dolores ligger 2 store sportsklubber: Social og Naytuel. Begge klubber med swimingpool, tenisbaner, fordboldbaner, restaurant osv. Min familie er medlem af Naytuel, og klubben er som deres andet hjem. Min far har vaeret president af klubben I 2 aar, og det er der baade min soester og bror spiller tenis og hockey. I loerdags aabnede poolen saa for foerste gang, og med 27 gr. varme, var det en hel passende dag! Kl 18.00 skulle min lillebror konfimeres, saa vi tog ved omkring en 10-11 tiden til poolen, saa vi kunne faa det meste ud af dagen. Lolita var I Mar del Plata, med sit hockey team, saa det var bare Esteban og jeg til at begynde med. Mine venner kom saa lidt efter lidt, og vi endte med allesammen at spise frokost sammen I klubbens restaurant. Poolen var skoen og , og solen staerk. (Jeg kommer til at goere byens apoteker rige, med alt det solcreme jeg kommer til at koebe!!) Der var rigtig mange mennesker I klubben, og stemmingen var rigtig hyggelig. Jeg kan slet ikke vente med at skulle tilbringe min 3 maanederes lange sommerferie ved den pool! Ved en 17-tiden tog vi hjem og gjorde os klar til Estebans konfirmation. Der var omkring 100 boern der skulle konfimeres den dag, saa der var ikke plads I kirken til alle. Saa I stedet var konfirmationen flyttet til Doloreses park. I parken ligger et slags udendoers teater, hvor konfirmationen saa forgik I midten paa en scene, og familie og venner kunne saa side oppe og kigge ned paa konfirmanterne. Selvom der var en trilliard mennesker, var det hele rigtig fint, med blomster og aftensol. Bagefter tog min familie + venner saa ud til restaurant hvor vi fik lidt at drikke og nogle snacks.  Alt I alt en helt perfekt dag!

tirsdag den 15. november 2011

Uruguay!

Jeg er paa turist visum her i Argentina, saa jeg skal have fornyet min opholdstilladelse hver tredje maaned, og efter et halvt aar skal jeg ud af landet. Her for et par uger siden valgte dem, der arbejder inden for immigration I Argentina at alle udvekslingsstudenter skal ud af landet hver tredje maaned. Saa om onsdagen fik jeg en mail hvor der stod: Paa loerdag tager du til Uruguay, moed op I Mar del Plata kl. 22.00 og hav 300 pesos og dit pas med dig. Saa efter mange besvaerligheder tog jeg bussen ( alene!!! Wuhu! Er langsomt begyndt at vaenne mig af med min skraek for at rejse med offentligt transport alene) til Mar del Plata, og blev der hentet af praesidenten fra en af Rotary klubberne I Mar del Plata. Jeg tilbragte saa aftenen I hendes hus, sammen med hende, hendes mand og et af deres boerneboern. De havde engang vaeret i Danmark, for at besoege en dansk udvekslingsstudent, som de havde haft boende. I huset hang der danske flag paa et af vaerelserne, og der var ogsaa stillet smaa tin soldater op, saa de var meget sjovt! Da kl. saa blev 22.00 koerte vi til bussen, hvor jeg moedte de andre udvekslingsstudenter, som skulle staa paa I Mar del Plata. Vi koerte saa hele natten, og stoppede engang imellem for at samle nogle udvekslingsstudenter op. Der var 3 andre udvekslingsstudenter fra Danmark som ogsaa skulle med paa turen, saa det var rart at faa snakket noget dansk igen! Da vi kom til Uruguay, samlede en af lederne alle vores pas, ogsaa tog vi ud til en strand imens hans ordnede det med opholdstilladelserne. Stranden var rigtig laekker, og vandet varmt. Men ingen havde vaeret forberedt paa turen, saa ingen havde rigtig “strand toej” med. Vi var der kun en halv time, ogsaa var det tilbage til bussen. Turen til Uruguay var rigtig lang, for kun lige at krydse graensen og vaere I Uruguay I et par timer, ogsaa tilbage igen. Saa efter en trilliard aar i bus, var jeg lykkelig for at komme hjem, og aflevere mit pas (med 5 nye stempler) til min counsler. Alt I alt var det egentlig en meget hyggelig tur, selvom den var laaaang! Jeg fik nemlig snakket og laert rigtig mange af de andre udvekslingsstudenter at kende!

Paa stranden i Uruguay med: Mexico, Danmark, USA, Finland og Tyskland!

Tecnopolis.

I torsdag var jeg paa skoleudflugt med hele min skole til Tecnopolis i Buenos Aires. Tecnopolis er dirkete oversat, teknologi. Og som man ud fra navnet, nok kan regne ud, skulle vi besoege en teknologisk park/by. Normalt tager det omkring 2 timer at tage til Buenos Aires, men med bus bliver tiden fordobblet. En utrolig lang, men ret saa underholdende tur. Jeg sad I bus sammen med alle pigerne fra min klasse, og en gruppe drenge fra en af de yngre klasser. Vi havde saa en sangkonkurrence med dem det meste af turen, saa der blev skraalet Los Wachiturros (Den argentinske udgave af Nik og Jay) hele vejen til Buenos Aires. I parken var der alt fra roboter og plastic dinosaurer, til udstillinger om fretidens energi projekter og bil shows! Jeg maa sige jeg havde lidt svaert ved at forstaa det hele, men jeg havde en hyggelig tid I parken sammen med mine venner.

mandag den 7. november 2011

Lesamma & cumple in el campo.

I den her weekend har jeg lavet alle mulige ting. I fredags var jeg med min skole til et sportsstaevne i en lille bitte by der hedder Lesamma. Jeg var med paa volley holdet, imens mange af mine venner enten skulle danse, spille fodbold, atletik og andet. Vejret var rigtig daarligt, saa rigtig mange sportsgrene blev aflyst, saa stort set alle elever valgte at blive indedoere og se volley. Vi var saa omkring tohundrede mennesker proppet ind i den her hal (en lagerhal, med betongulv, og en volleybane tegnet op med kridt) Vi spillede to kampe. Tabte den ene, og vandt den anden. Det var en lang dag, men det var meget hyggeligt.
Loerdag-Soendag var jeg inviterede til stor foedselsdag hos en venindes storesoester ude paa deres "Campo".-Et lille bitte hus, med 2 vaerelser et koekken og et lille badevaerelse alle rum vendt ud til en overdaekket terasse. Hele vejen rundt om det her lille hus er der ca. 3 km, hvor der bare er graes, hvor nogle heste og koeer gaar, lidt traeer, og en snoerklet lille grusvej. Selvom huset var utroligt primitivt og grimt, saa var omgivelserne noget af det skoenneste jeg laenge har set. Mine veninder og jeg kom allerede om formiddagen, og vi brugte hele dagen paa at slappe af og saette telte op. Om aftenen begyndte folk at komme, og vi endte nok op med at vaere omkring 100 mennesker, familie, venner, boern, oldeforaeldre, alle var der! Der var blevet sat et stort selskabstelt op i haven, hvor vi alle spiste aftensmad sammen. Bagefter blev der saa fjernet mad og borde, ogsaa blev festen startet for alvor, med masser af dans, hoejt musik, og en ubeskrivelig maengde af alkohol. Lad os bare sige, at du ved at det er en god fest, naar ved 6-tiden om morgenen er en fyr der kysser en stolpe tak for dansen og en anden der danser med en doed and! Jeg fik ikke sovet specielt meget, da der var nogen som havde erobret vores telt. Men sjovt var det!:-)
Paa dette billed har vi Diego, som nyder den sidste sol. Hans outfit er paa ingen maade nogen joke, det er 100 procent aegte "Campo style" stort set alle (gamle og unge) render rund med alpehuer, veste, alpalgatas (en slags mao-sutter) skjorter, ponchoer, og nogle specielle campo-bukser, naar de er paa landet. Da jeg kun ejer alpalgata'erne, skal jeg idag ud og koebe nogle campo-bukser, saa jeg kan blive aegte argentiner!

onsdag den 5. oktober 2011

Konfirmation

Her i lørdags, var jeg til konfirmation i La plata, som ligger ca. 1,5-2 timers kørsel fra Dolores. Min kusine Catalina skulle konfirmeres, så hele familien var inviteret. Her i Argentina bliver man allerede konfirmeret i en alder af 11-12 år, og alle pigerne har ens tøj på, og drengene ligeså. Ellers virkede det som om, at det næsten var det samme som i Danmark. Først var vi i kirke, en  kirke jeg studerede meget grundig, da jeg ikke fattede en brik af hvad præsten sagde. Kirken var utrolig smuk med simple mosaik billeder i støvede farver og med et loft, som var i firkantede former (hvis det er til at forstille sig) også var akustikken rigtig god, det lød rigtig smukt, når koret sang. Efter en times kirke, hilste vi på, og tog så derefter ud til et lokale, hvor der var mulighed for at sidde og spise, og en masse underholdning for børn (et sted man kan leje) Det var rigtig hyggeligt, og vi fik en masse lækre tapas.
Min egen lillebror Esteban skal også snart konfirmeres, så det bliver spændende at se, om det kommer til at forgå på samme måde.

Mar del Plata.

Hvert år bliver der afholdt en masse store sportstævner for unge i Mar del Plata (http://en.wikipedia.org/wiki/Mar_del_Plata) Dolores unge har været rigtig gode til at kvalifiksere sig, så der er både et softball hold, et baskethold, 3 volleyhold, 8 tenisspillere og nogle atleter fra Dolores med i konkurencerne. Min søster har været så god til at kvalifiksere sig i tenis, så hun har fået en uge i Mar del Plata med hotel og transsport betalt, og så skal hun spille nogle kampe hver dag. I går besluttede min mor, mormor og jeg os for at tage ned og besøge hende. Vi tog afsted tidligt om morgenen med "Rapido Argentina" som betyder "Hurtige Argentina" et busselskab som bestemt var behaglige at rejse med, det var som at sidde på 1. klasse i et fly. Sæderne var kæmpe bredde og kunne ligges ned til næsten en seng. Den over 2 timers lange tur, var ligepludselig slet ikke så slem! Da vi ankom tog vi ud til min mormor's lejlighed, for at smide nogle ting af, og bagefter tog vi en taxi ud til sportsklubben hvor Lolita spiller. Turen der ud, var lang kysten og utrolig smuk! Desværre var vejret ikke det bedste, men jeg kan bestemt godt forstå hvorfor folk strømmer til Mar del Plata om sommeren. Vi så Lolita spille/vinde, og det var rigtig fedt! Bagefter tog vi allesammen ud til en anden hal for at se mit volleyteam spille/vinde og det var også rigtig hyggeligt. Vi afsluttede så dagen med lidt shooping, og en lækker sandwich fra den bedste bager i byen, også var det hjem igen!

tirsdag den 20. september 2011

Spring Queen!

Troede aldrig, at jeg skulle få lov til at opleve at blive kronnet "Queen" af noget, men idag gik prinsesse-drømmen i opfyldelse. Når foråret starter, bliver det selvfølgelig fejret (ligesom alt andet i det her land) midt i skoletiden, skulle vi gå ud i gården, hvor 5 kl. (den sidste årgang) lavede show, og kronede en Spring konge og dronning af hver årgang. Og det blev mig!!!
Værterne: "La reina..bla, bla,bla : Cecilie edfothg jafehiwklo!"
Pinligt som det var, skulle jeg gå op på en scene, hvor jeg fik en lille sving om af en af værterne, og bagefter fik jeg stukket et stk 100procent plastikkrone i håret.
I aften er der spring fiesta, og imorgen ingen skole pga. foråret kommer!:-) Jeg elsker det her land!

søndag den 18. september 2011

Estudiantina

Her i Argentina fejre man alt! På en uge, var det både "lærernes dag" "Dolores dag" og Estudiantina. Må sige jeg ikke helt er sikker på hvad Estudiantina helt præcist gik ud på, men det indebar at klæde sig ud, og danse i et optog igennem byen med sin klasse/årgang. Festen startede kl. 15, og ved 18-tiden tog min årgang (4TO) ned og hentede en vogn, som vi havde pyntede i Hawaii-style i løbet af ugen. Derfra dansede vi så ned til en plads foran min skole, hvor hver klasse blev præsenteret, og skulle danse. Hver årgang havde hver deres tema, og vores var så Hawaii-style, så alle mine veninder og jeg havde været ude og anskaffe os det helt rigtige Hula-outfit! Det var helt vildt sjovt, og det er bestemt en dag jeg ikke lige vil glemme med det samme! :-)

mandag den 12. september 2011

El campo

Lørdag- søndag blev jeg inviteret sammen med min søster, ud til et af mine veninders huse ude på landet. Det er en meget stor del af argentinernes liv, at tage på landet (El campo) og mange af mine venner har huse ude på La Pampa. Min venindes hus, lå kun få km ude fra byen, tæt på en sø, som man kan sejle i om sommeren.-Et rigtig dejligt sted! Huset var indrettet med to store rum med køkken og stue, og et lille badeværelse. Det hele var indrettet i La Pampa/Mexican style, med mørkt træ, krukker osv. Huset lå på en rigtig stor grund, hvor der både var høns, heste, får og geder.
Vi var i alt 7 piger, og det var 100% tøsehygge! Vi lavede selv mad, Frokost: Pasta. Aftensmad: Burger. Natmad: 7 skeer og en kæmpe bøtte Dulce de Leche. Morgenmad: Kage og kiks ...Den eneste måde, jeg ikke kan blive tyk på, er at bede til gud!

mandag den 5. september 2011

Buenos Aires

I weekenden tog min familie og jeg til deres lejlighed i Buenos Aires. Vi tog lørdag aften ud og shoppe, i en gade og et center, som ligeså godt kunne havde ligge i New York. Søndag skulle vi havde været med en af citytour busserne rundt for at se på særværdigheder, men pga. vejret der var dårligt, besluttede vi os for at lave vores egen lille citytour, som bestod af et smut på revoloution museum, en utrolig smuk kirke og at se "Casa Rosada" som betyder det lyserøde hus, og er president boligen. (Det hvide hus, kan bare fisse af, for den her lyserøde president bolig er noget for sig selv!!) Buenos Aires virker som en rigtig fed (moderne, men stadig med bygninger i forfald) by, med mange parker og specielle steder. Men i udkanten af byen er der nogle kæmpe store områder med slumkvartere og massevis af grimme store betonbygninger. Børn og køer render rundt imellem beton, skrot, og jord og snavs, der kan man virkelig se at Argentina også har den del af befolkningen.
Billed: "Casa Rosada"

fredag den 2. september 2011

Familie middag/Asado (kødpartyyyyyy)

Sidste weekend, var familien på min mors side inviteret til Asado. Asado er en grilfest, hvor man på deres kæmpegrille, griller alle mulige legemesdele fra køer. Det skal dog nævnes at Asado ikke bare er en grilfest ligesom i Danmark. Næh nej, vores pølser og bøffer er amatører i forhold til de her halve køer der blive klasket op på grillen. Jeg spiste simpelthen så meget kød, som jeg spiser på et halvt år i Danmark. Det var rigtig hyggeligt at møde familien, og snakke med min mormor, som har været i Danmark.
(Det skal lige siges, at det ikke ser så voldsomt ud på billedet som jeg beskriver det, fordi det kun er resterne der er tilbage..................)

søndag den 28. august 2011

Deporte de Dolores!

I Dolores er der to sportsgrene som alle går til. Det ene er volley (som jeg self. allerede har fået fedtet mig ind på det lokale team) og det andet er hockey. Det er dog ikke helt normalt hockey, som vi kender det i Danmark. De spiller på græs, med stave lavet af træ/jern og med en bold ligesom en rigtig baseball bold. I lørdags var jeg ude og se en af deres kampe, som forgik langt ude på "Hans-tyndskids-mark" Det var virkeligt koldt, og det regnede det meste af tiden, alligevel rendte pigerne kun rundt i små nederdele, der kun lige dækkede deres balder og en poloskjorte!!! De har alle spurgt om jeg ikke vil starte med at spille hockey, men bare tanken om at blive ramt af den der bold (Jeg siger jer, det ser voldligt ud!!) er nok til at jeg ikke har lyst!! På mandag skal jeg til min første volleytræning, og jeg håber det vil gå godt!:)

onsdag den 24. august 2011

Escuela!

I tirsdag startede jeg i skole (Escuela de normal) og det er meget anderledes end Bogø Kostskole! Skolen er ret stor, og i min klasse er der 30 elever. Undervisning og lærerne er ret forskelligt fra dk, men eleverne er nok lidt de samme!:) Glade og meget højlydte elever, som til en hver tid gerne vil udspørger dig om alt, og selvfølgelig på spansk! Jeg har også været så heldig, at blive indehaver af et "Jomfru Marie/Pjerot" forklæde, som er min daglige uniform. Jeg føler allerede, at sproget og venskaberne strømmer til mig, så det kunne ikke være bedre;D

tirsdag den 23. august 2011

Laaaaang rejse!

Det var ikke en lille tur, jeg var ude på, for at komme her til Argentina! Nej, det endte med at tage 2 dage! Overnatning på hotel, 17 timers forsinkelse og 2 gange skift af fly, så var jeg fremme til skønne Buenos Aires!:)

tirsdag den 9. august 2011

Min by! Dolores!:-)

Den by jeg kommer til at bo i hedder Dolores, og ligger ca. 45 km ud til vandet, 100 km til Buenos Aires og 100 km til Mar del Plata:) Der bor ca. 24.000 mennesker, og er mest kendt for en togulykke i 2008 og at byen ligger ved en af Argentinas største motorveje.

Jeg kan ikke finde meget om byen på nettet, og det jeg har fundet, har været på spansk.
Men her er alligevel et link til vores højt elskede "for dummies" hjemmeside wikipedia! Der er et billed, der beskriver hvor Dolores ligger...http://en.wikipedia.org/wiki/Dolores,_Buenos_Aires

søndag den 7. august 2011

Min nye Familie!;-)

Det her er min argentinske familie!
Familien består af;   Diana (Mor- arbejder som lærerinde på min skole) Dolores/Lolita (Søster-16 år) Luis (Far- arbejder som doktor) Esteban (Bror-12 år)